Lommelse Model Club vzw
Nieuwe regels op het plein.
LMC      Lommelse Model Club vzw    www.lmconline.be
Beste clubleden / vliegcollega’s, Na de evaluatieperiode van de laatste maanden willen we als raad van bestuur graag terugkomen op onderstaande regels. In detail willen we de regels voor relatief kleinere -25cc methanol toestellen lichtjes aanpassen. Dit betreffende indeling van de piloten en opbouw zone samen met het gebruik hiervan. Om de veiligheid preventief te verhogen hadden we graag een aantal nieuwe regels willen invoeren. Algemene toegang. o Gelieve de brugjes die toegang verlenen naar de opbouwzone vrij te houden. Zowel aan de straatkant als op de grasmat. o Een makkelijke doorgang  is voor iedereen aangenaam en zo moeten we niemand storen tijdens de dag. Gebruik van gemotoriseerde toestellen. o Gelieve de motor enkel te gebruiken voor de opbouwzone. o Dit om eventuele ongevallen te voorkomen. o Voor benzine en de +25cc methanol motoren vragen wij ook de motor pas daar te starten. De propeller niet te richten naar de opbouw zone. Des te groter het toestel/motor des te groter het risico natuurlijk. Houd natuurlijk ook rekening met de wind die achter je toestel uitkomt voor de opgebouwde toestellen. Je toestel vastzetten of laten vasthouden tijdens het starten is verplicht voor je eigen veiligheid. o Voor de -25cc methanol motoren kan er in de opbouwzone gestart worden om het heen en weer slepen van benodigdheden te voorkomen. Ook hier steeds  met de propeller weg  gericht van de personen en in de richting van het vliegplein starten. Je toestel vastzetten of laten vasthouden tijdens het starten is ook hier verplicht voor je eigen veiligheid. Na het starten het toestel niet vrij taxiën naar het vliegplein. Vasthouden of opheffen en naar het  vliegplein dragen. o Wij raden ook aan steeds een trothle cut of een kill switch optie te voorzien op je zender instellingen. Op deze manier kan je steeds je motor uitschakelen in geval van paniek en tijdens het verplaatsen bij Electro toestellen. o Gelieve ook na het landen niet verder dan de opstart zone te taxiën met motor. o Je moet de grasmat virtueel indelen in 3 zones.(aangelegde grasmatten) Opbouw zone Opstart zone Piloten zone Daarbuiten is vlieg, opstijg en landingszone. Niet op grasmat opstijgen of landen gezien de vlieg zone groot genoeg is. Algemene communicatie. o Slepen en zweven hebben een aantal specifieke eigenschappen. Duidelijk aangeven aan de sleeppiloot wanneer je gaat ontkoppelen.( bv, 3 . 2 . 1 . los !) Bij droppen van de koord gelieve dit verbaal aan te geven in de piloten zone.( bv, koord sleper !) Zwevers zonder motor hebben prioriteit tijdens het landen gezien deze geen herkansing hebben. Verbaal aangeven dat je als piloot gaat landen. Indien de clubsleper (Jimmy) aanwezig is aarzel dan niet indien je gesleept wil worden om dit te vragen. o Ook voor het landen algemeen is het aan te raden dit verbaal aan te geven. o Indien je een niet alledaagse toestellen gebruikt en hier geen duidelijke regels voor zijn graag even op het moment afstemmen. Algemene orde en netheid. Na de opruimactie een aantal weken geleden merken we dat er bijna geen vuil achterblijft op ons terrein. Wij vinden dit natuurlijk zeer positief en hopen dat we dit kunnen aanhouden. Indien U vaststelt dat er naar U mening afwijkingen zijn van deze of de algemene regels mag U dit steeds melden aan U collega of de bestuursleden. Vlieg veilig en gebruik steeds je gezond verstand en alles komt goed. In het algemeen worden de regels goed toegepast en dit willen we zo houden. Indien we merken dat leden deze regels weigeren te volgen zijn we genoodzaakt eventuele verdere acties te nemen. We stellen de veiligheid van onze leden als hoogste prioriteit. Ps : de lijst van instructeurs en examinators hangt nu ook in de clubcaravan. Ook willen we graag meegeven dat we na de inspanningen betreffende onze grasmat de goede kant opgaan. Op de LMC site kan je de evolutie volgen gezien Geert regelmatig een luchtfoto neemt om de status te kunnen volgen. Volgens de aannemer zouden we omstreeks Maart/ April 2018 het gewenste resultaat moeten krijgen met het type doorzaaiing dat we hebben laten uitvoeren. Mvg, het bestuur LMC.
- - § · § § § - · § § § § § · § § § § § § § - § -
Real Time Web Analytics